Proč je důležitá snídaně? A co snídat, když chcete jíst zdravě?

21.11.2017

Snídaně je důležitá hned z několika důvodů. Správná snídaně nám pomůže nastartovat trávení, obnovuje hladinu cukru v krvi, upravuje hormonální pozadí a zajistí nám pocit sytosti až na celé dopoledne. U lidí, kteří pravidelně nesnídají, je prokázané, že před obědem mívají často nepřekonatelný hlad, který se v odpolední a večerních hodinách mění v chutě na cokoli, většinou však na sladké. Nehledí potom na to, co je a není zdravé, natož na velikost porcí.

A co když ráno nemám hlad? Mnoho obézních lidí i lidí, kteří zatím nadváhou netrpí, ráno nesnídá, protože nemají hlad. Myslí si, že když nebudou snídat, sníží se jejich energetický příjem a to jim pomůže zhubnout. Je to však zásadní chyba, při hubnutí je nejdůležitější pravidelnost a abychom neměli nikdy hlad, když se ale ráno nenasnídáte, často obědváte až když vás přepadne pocit hladu. To už se ale tělo dostane do takového nouzového režimu, kdy čeká až dostane živiny a následně si je ze strachu uloží pro případ, že nastane opět doba, kdy potřebné živiny nedostane.

A jak má tedy správná snídaně vypadat? Ať už se snažíte zhubnout nebo jen chcete jíst zdravě, měla by vaše snídaně obsahovat:

  • složené sacharidy s vysokým obsahem vlákniny
  • bílkoviny

  • nenasycené mastné kyseliny

Složené sacharidy obsahují cereálie, celozrnné pečivo, ovesné vločky, ovoce nebo například čerstvá zelenina. Z bílkovin doporučuji k snídani lehké netučné potraviny ve formě vajec, mléčných bílkovin, nebo si můžete dopřát šunku nejlépe krůtí, která obsahuje alespoň 90 % masa. Nenasycené mastné kyseliny potom najdete v ořeších nebo semínkách (lněná semínka, chia semínka). Zároveň doporučuji před snídaní vypít sklenici čisté vody, nebo vody s citrónem. Pomůže vašemu organismu zbavit se toxinů a nastartovat trávicí proces.

A čeho se naopak vyvarovat? Vyvarujte se bílého pečiva a cukru, které mají vysoký glykemický index a působí na naše tělo tak, že produkuje neúměrné množství inzulínu, čímž dochází k rychlé přeměně zkonzumovaných živin na mastné kyseliny a k jejich ukládání do tukových zásob.